Jak napisać list oficjalny?
List oficjalny ma charakter urzędowy, formalny. Taki list piszemy m.in. do instytucji, urzędu, prezydenta miasta, dyrektora szkoły.
Celem korespondencji oficjalnej może być: prośba, podziękowanie, zaproszenie, zawiadomienie, odmowa lub też rezygnacja.
List oficjalny powinien zawierać następujące elementy:
- dane nadawcy,
- miejscowość i datę,
- dane odbiorcy,
- nagłówek - zwrot do adresata,
- przedstawienie się i wyjaśnienie powodu pisania listu,
- argumenty,
- formułę kończącą - podkreślenie ważności sprawy,
- zwrot grzecznościowy,
- odręczny podpis.
Można to przedstawić za pomocą schematu:
Przykład listu oficjalnego:
Słownictwo przydatne przy pisaniu listu oficjalnego:
Zwroty do adresata:
Szanowny Panie Prezydencie!
Szanowna Pani Dyrektor!
Szanowny Panie Ministrze!
Przedstawienie się:
Nazywam się Katarzyna Kowalska. Jestem uczennicą klasy VIc Szkoły Podstawowej nr 4 w Kutnie.
Jesteśmy przedstawicielami Samorządu Uczniowskiego przy Szkole Podstawowej nr 4 im. Mikołaja Kopernika w Kutnie.
Jesteśmy organizatorami konkursu wiedzy o życiu i twórczości Kornela Makuszyńskiego.
Wyjaśnienie powodu pisania listu:
Zwracam się z prośbą…
Uprzejmie prosimy…
Pragnę podziękować…
Podkreślenie ważności sprawy:
Liczymy na Pana przychylność wobec naszej inicjatywy.
Jesteśmy przekonani, że nasz pomysł zyska Pana przychylność.
Jesteśmy głęboko przekonani, że nasz projekt zasługuje na Pana uwagę.
Pożegnalna formuła grzecznościowa:
Z poważaniem ...
Z wyrazami szacunku ...